Komis samochodowy Poznań

Obecnie coraz więcej osób rozczarowanych i nie do końca zadowolonych swoją obecną pracą szuka sposobu na otwarcie własnego biznesu i zarabiane pieniędzy. Dla pasjonatów motoryzacji bądź też pośredników w obrocie pojazdami dobrym pomysłem może okazać się otwarcie komisu samochodowego. Otwarcie tego typu biznesu niesie ze sobą wiele korzyści ale i jednocześnie konieczność dostosowania się do wymogów prawnych. Warto zatem wiedzieć czym jest komis samochodowy oraz czy opłacalne jest prowadzenie tego typu działalności.

Komis samochodowy Poznań

Czym jest komis samochodowy?

Zgodnie z powszechnie panującą definicją komis samochodowy stanowi miejsce sprzedaży pojazdów prowadzone przez pośredników handlowych. W myśl przepisów prawnych klientami komisów samochodowych są właściciele samochodu, którzy chcą go sprzedać oraz osoby, które chcą dokonać zakupu takiego auta. Obecnie prawo reguluje dwa rodzaje zawieranych transakcji kupna/sprzedaży pomiędzy właścicielem pojazdu a kupującym. Do tego rodzaju umów należą:

  • umowa kupna/sprzedaży, na podstawie której obecny właściciel auta sprzedaje (powierza) swój pojazd nowemu właścicielowi;
  • faktura sprzedaży, która jest jednocześnie dowodem i potwierdzeniem dokonania zakupu pojazdu.

Dodatkową kwestią jaką odróżnia tradycyjną formę kupna bądź sprzedaży auta pomiędzy dwiema stronami a sytuację, w której konieczna jest obecność pośrednika w komisie jest marża. Marża w tym wypadku stanowi dodatkowe wynagrodzenie dla pośrednika za przyjęcie pojazdu na stan (do komisu), przygotowanie oferty sprzedaży czy też negocjacje cenowe pomiędzy dwiema stronami. Przeważnie prowizja naliczana przez pośredników handlowych naliczana jest w kwocie 2-3% wartości brutto ceny sprzedaży auta i jest automatycznie doliczana do ogólnego kosztu zakupu auta. Takie rozwiązanie sprawia, iż wszystkie trzy strony transakcji uzyskują realny przychód i każda z nich coś dla siebie zyskuje.

Jakie są koszty prowadzenia komisu samochodowego?

Tak jak w przypadku prowadzenia innych rodzajów działalności gospodarczej również w sytuacji prowadzenia komisu samochodowego należy liczyć się z kosztami. Największym kosztem na jakim trzeba być przygotowanym jest zakup działki. W świetle prawa działka to ogrodzony teren z bramą wjazdową oraz wszelkimi niezbędnymi instalacjami takimi jak instalacja elektryczna czy też wodna, które umożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej.

Taka działka może kosztować od kilkudziesięciu tysięcy złotych nawet do kwoty miliona złotych (w zależności od lokalizacji). W obniżeniu kosztów zakupu działki na pewno pomocne będzie określenie powierzchni oraz maksymalnej liczby pojazdów na danym terenie. To pozwoli uniknąć niedoszacowania kosztów oraz konieczności zadłużania się by kupić większą powierzchnię mogącą zmieścić wszystkie auta.

Do pozostałych kosztów prowadzenia działalności związanej z komisem samochodowym należy doliczyć:

  • oświetlenie – przede wszystkim należy zadbać o to, by pojazdy jak i cały teren komisu samochodowego był odpowiednio oświetlony. To pozwoli na odpowiednią ekspozycję aut oraz ułatwi oglądanie pojazdu w całości, dzięki czemu można dostrzec wszystkie detale wewnątrz pojazdu;
  • dobrej jakości ogrodzenie – odpowiedniej jakości oraz wysokości ogrodzenie jest jednym z najlepszych gwarantów bezpieczeństwa komisu samochodowego. Dzięki temu można mieć pewność, iż nikt nie wkradnie się na teren komisu samochodowego i nie ukradnie bądź zniszczy wszystkich stojących tam pojazdów. W przeciwnym wypadku tego typu sytuacja wiązałaby się z ogromnymi problemami w kwestii finansowej jak i prawnej (należałoby zwrócić kwotę właścicielom za wszystkie niesprzedane auta, które akurat znajdowałyby się na terenie komisu);
  • koszt instalacji monitoringu bądź koszt wynajmu firmy ochroniarskiej – by jeszcze bardziej zabezpieczyć teren komisu samochodowego dobrym rozwiązaniem jest zainstalowanie monitoringu bądź wynajmu firmy ochroniarskiej. W większości przypadków zniechęci to potencjalnych nieproszonych gości przed zdemolowaniem bądź kradzieżą pojazdów. W innym wypadku nagrania z monitoringu będą stanowiły podstawę w procesie sądowym czy też jako dowód przedstawiony Policji;
  • posiadanie przestrzeni biurowej – w większości przypadków przy prowadzeniu komisu samochodowego koniecznym może okazać się prowadzenie przestrzeni biurowej np. w celach administracyjnych czy też by tam dokonywać transakcji. Koszt budowy takiego biura może wynieść między kilkadziesiąt a nawet 150 tys. złotych w zależności od regionu gdzie dany komis się znajduje. Jednak warto również wiedzieć o możliwości wynajmu swego rodzaju mobilnego biura, który jest zwyczajnie kontenerem biurowym – tutaj cena wynajmu takiego kontenera biurowego może się wahać pomiędzy 1000 a maksymalnie 5000 złotych w zależności od lokalizacji gdzie prowadzona jest działalność.
Komis samochodowy w Poznaniu

W jaki sposób założyć komis samochodowy?

Istnieje kilka form prowadzenia działalności gospodarczej jaką jest komis samochodowy, które są respektowane przez polskie prawo. Zaliczają się do nich m.in.:

  • Jednoosobowa działalność gospodarcza;
  • Spółka cywilna;
  • Spółka prawa handlowego – do tego zaliczają się spółka jawna, spółka komandytowa, spółka akcyjna, spółka komandytowo-akcyjna, spółka  ograniczoną odpowiedzialnością.

Przy wyborze jednoosobowej działalności gospodarczej należy dokonać wpisu do CEIDG. W tym celu konieczne będzie złożenie specjalnego wniosku do Urzędu Miasta bądź Urzędu Gminy, co automatycznie wiąże się z koniecznością nadania numeru NIP oraz REGON. Z kolei decydując się na rejestrację tego rodzaju działalności gospodarczej w formie jednej ze spółek konieczna będzie rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym, gdzie opłata rejestracyjna wynosi 500 złotych.

Czy założenie komisu samochodowego jest opłacalne?

O opłacalności założenia oraz prowadzenia komisu samochodowego powstało wiele mitów oraz niesprawdzonych informacji. Niektóre osoby w sieci czy też w prywatnych rozmowach używają argumentów, iż ten rodzaj biznesu jest nieopłacalny ze względu na zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności, relatywnie małe zyski czy też często zdarzające się akty wandalizmu na terenie komisów samochodowych.

Warto jednak pamiętać o kilku podstawowych zaletach wynikających z prowadzenia komisu samochodowego. Można do nich zaliczyć:

  • Spore korzyści finansowe i materialne – prowadząc tego typu działalność warto zaznaczyć, iż kwota prowizji wynosi zazwyczaj 2-3% wartości brutto ceny sprzedaży pojazdu. Choć pozornie może się to wydawać mała kwota, niekiedy może ona wynosić od kilku do kilkunasty tysięcy złotych prowizji (jest to uzależnione od stanu technicznego oraz ceny sprzedaży pojazdu). Mnożąc to przez liczbę klientów w ciągu miesiąca kwota przychodów może wynosić nawet kilkaset tysięcy złotych zysku, co znacznie przewyższa kwotę miesięcznych kosztów stałych.
  • Możliwość podejmowania współpracy z klientami – bezpośredni kontakt z klientami oraz prowadzenie negocjacji sprawia, iż tego rodzaju praca będzie najlepszym sposobem do poznawania preferencji klientów w tej branży oraz do umacniania swoich zdolności negocjacyjnych co może przynieść większe korzyści w przyszłości.
  • Prowadzenie działalności na własny rachunek – ten argument przemawia głównie do osób, które są rozczarowane swoją obecną pracą i chcą przejść na prowadzenie swojej działalności.

Komis samochodowy w Poznaniu – jaki wybrać?

Mając na uwadze wyżej przedstawione argumenty i chcąc jednocześnie kupić samochód z komisu (bądź prowadzić tego typu działalność) w Poznaniu warto wiedzieć gdzie szukać takiego komisu. Jednym z najlepszych wyborów może okazać się komis samochodowy “Moto-home”. Jest to jeden z najlepszych wyborów jeśli chodzi o komis samochodowy w Poznaniu, głównie ze względu na swoją ofertę, do której zaliczają się:

  • Skup pojazdów;
  • Sprzedaż pojazdów;
  • Auto-kosmetyka” do której wliczają się na przykład pranie tapicerki bądź czyszczenie samochodu;
  • Dodatkowe usługi – np. ubezpieczenie samochodu czy też oferta pomocy drogowej.

Dzięki wyżej przedstawionym usługom oraz aktualnościom umieszczanym na stronie www.moto-home.pl można mieć pewność, iż firma w profesjonalny sposób wspiera swoich klientów w zakupie bądź sprzedaży aut. By dowiedzieć się więcej warto zajrzeć na stronę internetową firmy oraz ewentualnie skontaktować się poprzez formularz kontaktowy, maila bądź telefon umieszczony na stronie w zakładce “Kontakt“.