Wcale nie tak mała grupa kierowców już w okresie jesiennym staje przed bardzo ważną koniecznością zakupu opon zimowych. W takim momencie często pojawia duża pokusa zaoszczędzenia paru złotych i zdecydowania się tym samym na opony całoroczne. Kierowcy coraz częściej decydują się na ich zakup, chociaż nie wszyscy są jeszcze w pełni przekonani. Czy warto je wybrać? A może to zimowe opony stanowią największe bezpieczeństwo w chłodnych porach roku? Zapraszamy na kolejny poradnikowy artykuł od MOTO-HOME!
Opony wielosezonowe zachęcają kierowców wieloma zaletami, które warto rozważyć przed kolejnym sezonem, a tym samym kolejnym zakupem nowych opon.
Wygoda i oszczędność to jeden z czynników, który najbardziej zachęca właścicieli samochodów. Opony wielosezonowe pozwalają nam zaoszczędzić kilka monet w portfelu. I chociaż nie są one bardzo tanie, to wciąż ekonomicznie są korzystniejsze, niż w przypadku zakupu dwóch różnych typów opon. Oszczędzamy również czas, bo nie musimy zmagać się z wizytą na wymianę naszych kół.
Drugi niezwykle istotny czynnik, to po prostu ich uniwersalność. Radzą sobie doskonale zarówno w ciepłych, jak i zimniejszych porach roku. Zapewniają stabilność w mieście, w trasie a także przy mokrej i zabłoconej nawierzchni. Dostosują się do każdej sytuacji, zwłaszcza w polskich warunkach – gdy nasze zimy nie są już tak srogie.
Decyzja o zakupie opon całorocznych powinna być jednak podyktowana naszymi indywidualnymi potrzebami i stylem jazdy. W krajach, w których zima jest najbardziej uciążliwa należy wybierać opony dedykowane do skrajnych warunków atmosferycznych. Należy pamiętać także o regularnym przeglądzie opon, choć wciąż stanowi to większą oszczędność czasu, niż co sezonowe wizyty u wulkanizatora w celu zmiany opon na zimowe lub letnie.
Posiadanie dwóch kompletów, jak i sama konieczność wymiany ogumowania dwa razy w roku dla pewnej grupy kierowców jest dosyć kłopotliwe i spędza niektórym sen z powiek, dlatego z całą pewnością ogromną wygodą jest brak potrzeby wymiany sezonowej opon całorocznych. Opony wielosezonowe posiadają w sobie charakterystyczną mieszankę gumową, która jest bardziej miękka niż w kompletach typowo letnich, ale nie aż tak miękka jak typowe zimówki. Mają one też bieżnik wyposażony w lamele przeznaczoną głównie do wgryzania się w śnieg, ale nie tak agresywny w swojej budowie jak w zwykłych oponach zimowych. Jeśli mowa o samych bieżnikach, patrząc na ich budowę widać, iż gumy typu all-season mają konsensusowe właściwości. Same parametry drogowe, w postaci długości drogi hamowania na różnych nawierzchniach o charakterystycznych budowach, odporność na aquaplaning czy też równie ważna przyczepność na zakrętach, która pokazuje, że także ich osiągi są uśrednione. Można powiedzieć, że latem są o wiele lepsze od zimówek, a zimą zatem lepsze od opon letnich.
Nie jest prawdą to, iż kupno opon wielosezonowych jest o wiele bardziej opłacalne niż całych kompletów sezonowych. Same opony uniwersalne sprawdzą się jedynie wtedy, kiedy osobiście dana osoba preferuje zachowawczy styl kierowania autem i jest sporadycznym użytkownikiem dróg ekspresowych czy autostrad. Opony na okres letni mają stosunkowo małe opory toczenia w porównaniu do opon całorocznych, a to oczywiście przekłada się na dużo mniejsze użycie paliwa oraz równie niewielki hałas przedostający się do środka auta. To między innymi z tego jasnego powodu wielu kierowców stwierdza, że jazda na oponach sezonowych jest znacznie bardziej komfortowa. Ogumowanie całoroczne zawsze stanowi kompromis, ich charakterystyka pozwala na pełną bezpieczeństwa jazdę w dużo szerszej ilości warunków atmosferycznych aniżeli osobno opony typowo letnie czy też zimowe. Jednak w czasie jazdy podczas sezonu letniego, będą one zużywać się o wiele szybciej niż opony letnie i nie zapewnią kierowcy równie dużego poziomu bezpieczeństwa. Nie łatwo jest im dorównać także oponom zimowym na ośnieżonej drodze. Opony wielosezonowe nie będą tak odpowiednie jak zimówki zimą, czy ogumienie letnie latem.
Opony zimowe są przeznaczone do użytku w najtrudniejszych warunkach zimowych. Dzięki swoim unikalnym cechom, efektywnie radzą sobie z zaśnieżoną, obłoconą nawierzchnią i niskimi temperaturami. Co je charakteryzuje?
Dzięki specjalnej mieszance gumowej, są elastyczne nawet w bardzo niskich temperaturach, co zapewnia przyczepność na oblodzonych i zaśnieżonych drogach.
Kolejną cechą opon zimowych jest ich głęboki i wyposażony w rowki bieżnik. Umożliwia mu to skuteczne odprowadzanie wody, błota, śniegu oraz brudu spod kół pojazdów. Również sam wzór bieżnika ma wpływ na utrzymanie optymalnej przyczepności na śliskich nawierzchniach.
Co ważne – opony zimowe oznaczone są symbolem “M+S”, czyli Mud and Snow, a czasem “3PMSF” co oznacza “Three Peak Mountain Snowflake”. Takie oznaczenia zapewniają, że nasze opony spełniają określone normy w zimowych warunkach.
Warto również wspomnieć, że opony zimowe stosowane są, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. W wyższych temperaturach nie są już tak skuteczne, a co więcej użytkowanie ich może prowadzić do szybszego ich zućycia i zmniejszenia przyjemności jazdy.
Nie od dziś wiadomo, że opony przeznaczone na zimową porę składają się przede wszystkim z miękkiej mieszanki gumy charakteryzującej się wysoką zawartością krzemionki, wyższym udziałem procentowym kauczuku naturalnego oraz oczywiście wszelakich dodatków w postaci olejów roślinnych czy żywicy. Dzięki takiemu rozwiązaniu opona jest bardzo elastyczniejsza i nie ulega twardnieniu w niskich temperaturach. Wykazuje także o wiele lepsze właściwości na różnych nawierzchniach, już poniżej 7°C. Również ważna jest rzeźba danego bieżnika. Ponieważ charakteryzuje się ona dużymi blokami w strefie barkowej oraz powiększoną ilością odpowiednio ukształtowanych nacięć, czyli lameli. Masywniejsze klocki barkowe oraz ściśle porozmieszczane lamelki znacząco poprawiają stabilność, przyczepność, oraz kontrolę. Testy, oraz rankingi dowiodły niejednokrotnie, że opona zimowa aż dwukrotnie skraca dystans potrzebny do zatrzymania się na śliskiej nawierzchni w stosunku do letniego odpowiednika. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy kierowca może bezpieczniej i dużo pewniej prowadzić swoje auto w zimowych warunkach drogowych.
Naprawdę trudno doszukać się jakichkolwiek poważniejszych wad w ogumowania zimowego, który stanowi wysoce optymalne rozwiązanie dla bezpieczeństwa jazdy w tym czasie. Z całą pewnością najbardziej odczuwalną wadą, jest zwiększony poziom głośności generowany w czasie jazdy. Charakteryzują się też o wiele szybszym zużyciem podczas jazdy w temperaturach na plusie.
Bez względu jednak na to, czy zdecydujemy się na opony całoroczne, czy zimowe, najważniejszym aspektem jest to, aby były one bezpieczne dla nas samych i naszych bliskich. Serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszą firmą, Moto Home, która mieści się w Poznaniu. Chętnie doradzimy przy zakupie opon bieżnikowanych i nie tylko, we wszystkich rozmiarach 13, 14, 15, 16, 17, czy też 18.