Jak zakupić importowany samochód i nie dać się oszukać ?


Mimo co rocznego wzrostu sprzedaży nowych samochodów, większą część rynku stanowią auta używane bardzo często importowane z zagranicy. Poszukując samochodu używanego importowanego z rynku zagranicznego trzeba zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii.

Pierwszą i najważniejszą kwestią są przebiegi, które niestety są bardzo często manipulowane, zagłębiając się w problem trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie czy chcesz być oszukany ? Należy pamiętać o tym że auta za granicą jeżdżą więcej niż w Polsce i nie zawsze stosunkowo większy przebieg oznacza większe zużycie czy wyeksploatowanie. Małe benzyny pokonują często nawet około 30-40 tys km rocznie Diesle natomiast nawet 100 tys km dotyczy to szczególność aut klasy PREMIUM.


Jak sprawdzić czy przebieg pojazdy jest realny? W pierwszym etapie należy ustalić czy sprzedający posiada historie serwisową pojazdu która może potwierdzić przebieg jeśli tak to jej autentyczność można sprawdzić w autoryzowanym serwisie. Niektóre kraje np: Holandia, Szwecja, czy Dania posiadają bazę ONLINE w której przy pomocy numeru VIN oraz zagranicznego numeru rejestracyjnego sprawdzisz stan prawny oraz przebieg pojazdu za darmo.


Czy przebieg 300 tys km importowanego Fiata Grande Punto z 2008r eksploatowanego na zachodnich autostradach oznacza większe zużycie niż przebieg rzędu 150tys km tego samego auta zarejestrowanego już w Polsce ? Pamiętajmy o tym że jeśli auto jest już zarejestrowane w Polsce a wcześniej było importowane prawdopodobnie może mieć zmanipulowany przebieg. Samochody użytkowane na autostradach są zdecydowanie mniej narażone na zużycie: zawieszenia, silnika, skrzyni biegów, sprzęgła, wnętrza oraz wszystkich innych podzespołów. Jak rozpoznać przebieg autostradowy:
– odpryski na przednich elementach pojazdu: zderzak, maska, reflektory, błotniki
– niski stan wyeksploatowania wnętrze, niezużyta kierownica, gałka zmiany biegów, pedały
– rzetelna historia serwisowa, auta zazwyczaj serwisowane w autoryzowanych serwisach


Wnętrze Fiata Grande Punto z 2007r z przebiegiem 309tys km:


Drugą bardzo ważną sprawą jest źródło gdzie zamierzasz nabyć swoje nowe „cztery kółka”. Zdecydowanie należy unikać importerów z tak zwanej „szarej strefy” którzy często wykorzystują fakt że nie są bezpośrednim właścicielem pojazdu, co za tym idzie w przypadku problemów z dokumentami lub pojazdem nie masz dowodu zakupu i nie możesz rość swoich racji, proceder często nazywany w branży „umową na Niemca”. Każdy importer prowadzący legalną działalność wystawia fakturę VAT lub VAT-marża wówczas zakupujesz samochód od importera który odpowiedzialny jest za podatek akcyzowy którego potwierdzenie zapłaty musi dołączyć do dokumentów pojazdu. Zapytaj sprzedającego w jaki sposób nabył pojazd, czy posiada fakturę lub umowę zakupu z wyszczególnionym przebiegiem oraz zdjęcia pojazd z aukcji lub ogłoszenia za granicą.

Pamiętaj że zawsze warto auto sprawdzić na stacji diagnostycznej lub w przypadku droższego pojazdu w autoryzowanym serwisie, większość uczciwych sprzedawców posiada sprzęt diagnostyczny oraz mierniki grubości powłoki lakierniczej dzięki którym można również sprawdzić auto nie narażając się na koszty.

Opublikowany w blog

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *