Spis treści:
1.1 Składanie reklamacji w przypadku używanego auta
1.2 Używany samochód a nowe części
1.3 Rękojmia, a wady opisane w kodeksie cywilnym
1.4 Czy kupujący powinien ocenić stan sprzedawanego pojazdu?
1.5 Rękojmia, gwarancja, reklamacja, jakie są różnice?
1.6 Ile mamy czasu na zgłoszenie roszczeń?
1.7 Jaki czas ma na rozpatrzenie rękojmi ma sprzedawca?
1.8 Przepis na handel
Osoby zainteresowani zakupem samochodu używanego bardzo często do chodzą swoich praw z tytułu rękojmi. Jednak obserwując liczne forma, blogi można wnioskować, że przesadzają oni w drugą stronę tak jak np. podczas rozprawy w sądzie. W momencie zakupu auta używanego wiele osób jednak uważa, że ma do czynienia z nowym autem, gdzie jego wymagania mogą być duże, a wręcz nawet czasem i wygórowane. Przeglądając jednak internet bardzo często trafiamy na pytania w sprawie rękojmi. Zdarza się też jednak, że osoby wypowiadające się w tej sprawie często nie wiedzą co to jest i z czym się to je. Za przykład może tutaj posłużyć fakt zakupu samochodu, gdzie jesteśmy świadomi dokonywanej transakcji, po czym na drugi dzień dochodzi do jego awarii i chcemy go zwrócić co w tym przypadku jest nie możliwe, a pseudo specjaliści twierdzą, że sprzedający powinien coś takiego uwzględnić w umowie sprzedaży.
Złożyć tego typu zażalenie do osoby, która sprzedała nam używany pojazd możemy tylko wtedy, gdy dokonała ona wymiany danej części, która dzień lub dwa po zakupie auta uległa awarii lub, gdy nie zostaliśmy poinformowani o tym, że coś jest nie tak. Jednak to zawsze obowiązek sprawdzenia stanu pojazdu spoczywa na kupującym, a nie na sprzedawcy.
O tym, że nie jest tak prosto w używanym aucie posiadać nowe części przekonała się jedna osoba kupująca niedawno auto, która wniosła wniosek do sądu o zwrot kosztów wymiany akumulatora, naprawy układu paliwowego oraz wspomagania kierownicy w kilkunastoletnim samochodzie, który posiada silnik diesla. Jak by tego było mało auto przed sprzedażą zostało pozbawione tylnej kraty oraz wymienione zostały kanapy z tyłu. Ostatecznie osoba pozywająca musiała jedynie ponieść koszty za rozprawę sądową dlatego, że po pierwsze powinna ona pomyśleć, czy warto kupować auto z przebiegiem, które bardzo często mają tiry używane do przewozu towarów, czyli około 400 tys km. Po drugie nie umiała ona udowodnić, że do wymiany, czy usterki nie doszło z jej winy, tylko auto było już w takim stanie w momencie jego zakupu. Podobna sytuacja miała miejsce w momencie kiedy kupujący zażądał zwrotu ponad 3,8 tys zł kosztów za wymianę sprzęgła oraz koła dwumasowego w 13-letnim fordzie focusie, który został zakupiony za 9 tys zł. Jednak sąd orzekł,ze usterka pojazdu ma charakter eksploatacyjny i usterkę powinien zauważyć kupujący auto. Co więcej, pojazd ten był już raz sprzedawany jako używany, dlaczego więc poprzedni jego właściel nie wykrył takiej usterki? Ponadto warto zaznaczyć, że kupujący przed złożeniem wniosku do sądu popełnił jeden karygodny błąd, a mianowicie dokonał naprawy samochodu na własną rękę i tym samym zamkną sobie drogę do skorzystania z rękojmi. Niektóre osoby zachowują się w taki sposób jak by sprzedawca dla nich nie istniał, gdyż na szybko kupują auto nie dając mu szansy by przedstawił on nam wady, jakie posiada. Niektórzy nawet w sądzie nie ubiegają się o skorzystanie z usług biegłego oraz nie sporządzają opinii rzeczoznawcy i liczą, że same dokumenty, które zostały podpisane podczas zakupu oraz rachunki za naprawę wystarczą do tego, aby ubiegać się o zwrot pieniędzy.
Rękojmia obejmuje zarówno wady fizyczne jak i prawne, gdzie wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową szczególnie jeśli:
Dana usterka lub rzecz nie została opisana w umowie
O danej usterce, rzeczy nie poinformował nas sprzedawca
Przeznaczenie auta jest inne niż to o, którym poinformował nas sprzedawca
Kupujący dostał pojazd w niekompletnym stanie
Sprzedający ma obowiązek dokonania przeglądu i naprawy ewentualnego uszkodzenia lub poinformowania kupującego o występujących problemach. Jednak kupujący ma możliwość sprawdzenia rzeczy, którą nabywa, lecz w momencie, gdy tego nie uczyni nie zostanie on prawnie obciążony, dlatego w momencie, gdy ktoś został pozwany o oszustwo podczas sprzedaży w momencie, gdy po kilku dniach nasz samochód uległ awarii to jedyne co możemy zrobić to skorzystać z usług biegłego, który jest specjalistą w zakresie motoryzacji.
Rękojmia jest to odpowiedzialność sprzedającego, jaką ponosi za poważne wady, które nie są znane kupującemu w chwili, kiedy dochodzi do zawarcia transakcji np. rozpadająca się skrzynia biegów, która po miesiącu przestanie działać. W przypadku tego typu transakcji, które zawierane są przez dwie osoby fizyczne taka sytuacja nie jest prosta i kupujący nie zawsze może się domagać w tym przypadku swoich praw co zostało już wspomniane w tym artykule, czyli różnica pomiędzy gwarancją, a rękojmią jest taka, że w przypadku rękojmi za wadliwy towar odpowiada sprzedawca, a w przypadku gwarancji producent, który nie ma obowiązku wystawiania gwarancji. Natomiast sprzedawca zawsze ponosi konsekwencje za jakość produktu, który sprzedaje. Czas trwania gwarancji jest ustalany odgórnie natomiast rękojmia jest ważna 2 lata od momentu dokonania zakupu jednak na zgłoszenie wykrytej usterki mamy rok od jej wykrycia. W momencie, gdy skorzystamy z rękojmi to jej termin jest niezmienny jednak w momencie, kiedy zgłosimy sprzęt na gwarancje to ona z automatu się odnawia i trwa tyle ile w momencie dokonania zakupu. Reklamacja to znowu inne różniące się od gwarancji oraz rękojmi pojęcie, gdyż możemy ją określić jako żądanie wymiany lub naprawy towaru wobec sprzedawcy, lub usługodawcy, którego za podstawę uważa się odpowiedzialność za towar, który jest niezgodny z umową. Klient w tym przypadku może domagać się naprawy towaru lub jego wymiany, a w usługi jej poprawy, Jeśli spełnienie tych żądań jest nie możliwe
Na zgłoszenie jakiegokolwiek roszczenia mamy rok od momentu, kiedy wykryliśmy wadę, czyli jeśli rękojmia trwa dwa lata, a w ostatnim dniu przez jej końcem odebraliśmy samochód od mechanika i dowiedzieliśmy się, że został w nim cofnięty licznik, to gdy zgłosimy to do 24:00 to możemy dochodzić się swoich praw i spokojnie zwrócić taki pojazd sprzedawcy, który naprawi wszystkie usterki, które występowały przed cofnięciem licznika. Jednak, gdy naprawy te będą kosztowne to możemy domagać się zwrotu pieniędzy.
W przypadku, gdy jest to naprawa, wymiana na nowy towar bądź obniżenie ceny to sprzedający musi odezwać się w tej sprawie do osoby, która dokonała zakupu od niego auta w przeciągu 14 dni. Jeśli tego nie dokona to złożona reklamacja w przypadku rękojmi musi zostać uwzględniona, a sprzedawca nie może jej odmówić.
Sprzedawca może jednak zabezpieczyć się przed ewentualnymi roszczeniami kupującego. Jeśli z umowy zostanie wyrzucona rękojmia to sprzedający ponosi konsekwencje tylko i wyłącznie za wady, które zostały przez niego utajone. Jednak, aby móc tego dokonać kupujący musi potwierdzić, że zapoznał się on ze stanem pojazdu, czyli oznacza to, że dana osoba zakupuje samochód w takim stanie, że wszelkie jego wady są mu dobrze znane. W przypadku jakichkolwiek jednak wątpliwości należy gromadzić wszystkie nagrania oraz dokumenty np. z przeglądu pojazdu, wymiany jakieś części. Jednak wyłączenie rękojmi z pojazdu nie jest, czymś normalnym w takiej sytuacji i powinien być to dla nas sygnał, czy warto taki pojazd zakupić? Możemy rozważyć taki zakup tylko w momencie, gdy sprzedawca zrekompensuje nam takie działanie obniżając cenę auta.