Opony całoroczne czy zimowe, co wybrać?

Wcale nie tak mała grupa kierowców już w okresie jesiennym staje przed bardzo ważną koniecznością zakupu opon zimowych. W takim momencie często pojawia duża pokusa zaoszczędzenia paru złotych i zdecydowania się tym samym na opony całoroczne. Popularność opon całorocznych z roku na rok zdaje się rosnąć, a jednak wciąż wielu kierowców podchodzi do tego typu rozwiązania z dużą dozą nieufności. Wątpliwości rodzą się zwłaszcza co do właściwości, od których zależy w pełni bezpieczne i wygodne podróżowanie w chłodnych i wielce wymagających miesiącach zimowych. Zapraszamy na kolejny poradnikowy artykuł od MOTO-HOME!

Opony wielosezonowe – czy warto? 

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej podał, iż w samym roku 2019 roku średnia temperatura występująca w Polsce była aż o 2,5°C wyższa od normy wieloletniej, która gościła w 1971-2000. Natomiast zima pod względem termicznym została oceniona jako lekko ciepła i ciepła. Nie dziwi nikogo więc, że duża ilość kierowców zastanawia się nad wymianą opon wielosezonowych właśnie ze względu na zimy, które występują coraz łagodniej. Do tego dochodzą także wszelkie kwestie ekonomiczne, jak i równie ważna wygoda. Niezaprzeczalną prawdą jest to, że modele całoroczne nie tak rzadko nie należą do najtańszych opon, jednak wciąż koszt ich zakupu jest znacząco niższy niż w przypadku dwóch kompletów na okres letni i zimowy, do których to najlepiej mieć dodatkowy zestaw felg. Po stronie oszczędności pieniędzy tak samo jak cennego czasu, przekładają się również o wiele rzadsze wizyty u wulkanizatora, który wykonuje usługę wymiany opon, często nie tak tanio. Nie trzeba wtedy pamiętać o umówionym spotkaniu, nic też nie trzeba umawiać, a co za tym idzie także czekać w męczących kolejkach, a co najmniej kilkadziesiąt złotych zostaje w portfelu. Z perspektywy budżetu domowego brzmi to zaskakująco bardzo dobrze i zachęcająco, ale jak wiadomo, każdy kij ma dwa końce. Opony całoroczne mogą się zużywać, a to związane jest z pracą w skrajnych warunkach. Poza tym bez względu na to, jaki rodzaj ogumienia się posiada, trzeba też pamiętać o regularności w wykonywaniu przeglądu. Należy też zwrócić uwagę na to, że wraz z rozwojem ogumienia całorocznego, producenci dokładają wszelakich starań, aby w ich ofercie wszystkie modele były jak najbardziej konkurencyjne. 

Opon całoroczne czy zimowe, co wybrać?

Opony całoroczne – zalety i wady

Zalety opon całorocznych

Posiadanie dwóch kompletów, jak i sama konieczność wymiany ogumowania dwa razy w roku dla pewnej grupy kierowców jest dosyć kłopotliwe i spędza niektórym sen z powiek, dlatego z całą pewnością ogromną wygodą jest brak potrzeby wymiany sezonowej opon całorocznychOpony wielosezonowe posiadają w sobie charakterystyczną mieszankę gumową, która jest bardziej miękka niż w kompletach typowo letnich, ale nie aż tak miękka jak typowe zimówki. Mają one też bieżnik wyposażony w lamele przeznaczoną głównie do wgryzania się w śnieg, ale nie tak agresywny w swojej budowie jak w zwykłych oponach zimowych. Jeśli mowa o samych bieżnikach, patrząc na ich budowę widać, iż gumy typu all-season mają konsensusowe właściwości. Same parametry drogowe, w postaci długości drogi hamowania na różnych nawierzchniach o charakterystycznych budowach, odporność na aquaplaning czy też równie ważna przyczepność na zakrętach, która pokazuje, że także ich osiągi są uśrednione. Można powiedzieć, że latem są o wiele lepsze od zimówek, a zimą zatem lepsze od opon letnich.

Wady opon całorocznych

Nie jest prawdą to, iż kupno opon wielosezonowych jest o wiele bardziej opłacalne niż całych kompletów sezonowych. Same opony uniwersalne sprawdzą się jedynie wtedy, kiedy osobiście dana osoba preferuje zachowawczy styl kierowania autem i jest sporadycznym użytkownikiem dróg ekspresowych czy autostrad. Opony na okres letni mają stosunkowo małe opory toczenia w porównaniu do opon całorocznych, a to oczywiście przekłada się na dużo mniejsze użycie paliwa oraz równie niewielki hałas przedostający się do środka auta. To między innymi z tego jasnego powodu wielu kierowców stwierdza, że jazda na oponach sezonowych jest znacznie bardziej komfortowa. Ogumowanie całoroczne zawsze stanowi kompromis, ich charakterystyka pozwala na pełną bezpieczeństwa jazdę w dużo szerszej ilości warunków atmosferycznych aniżeli osobno opony typowo letnie czy też zimowe. Jednak w czasie jazdy podczas sezonu letniego, będą one zużywać się o wiele szybciej niż opony letnie i nie zapewnią kierowcy równie dużego poziomu bezpieczeństwa. Nie łatwo jest im dorównać także oponom zimowym na ośnieżonej drodze. Opony wielosezonowe nie będą tak odpowiednie jak zimówki zimą, czy ogumienie letnie latem.

Jakie opony lepiej sprawdź się zimą?
Jakie opony lepiej sprawdź się zimą?

Opony zimowe 

Głównym zadaniem właśnie tego typu opon jest zapewnienie możliwie najlepszej trakcji, gdy panująca temperatura na zewnątrz zacznie utrzymywać się poniżej 7°C. Opony letnie w takich warunkach zaczynają twardnieć, przez co każda jazda bywa mniej stabilna, a cała droga hamowania ulega znaczącemu wydłużeniu. Jednak aby temu zapobiegać w wielu modelach zimowych stosuje się głównie mieszanki gumowe, które cechują się elastycznością, jak i dostosowane są do pracy w zimne dni. Nie bez znaczenia pozostają także bieżniki opon zimowych, których rzeźby są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem nie tylko jazdy po śniegu, a także po błocie pośniegowym czy też lodzie. Stąd też większa liczba lameli, które mają dosłownie wgryzać się w śnieg, czy też szerokich rowków odprowadzających zanieczyszczenia. Dzięki takiemu prostemu zastosowaniu elementów znacząco poprawia się przyczepność opon, którą można nazwać jedynym elementem łączącym samochód z drogą.

Opony zimowe – wady i zalety

Zalety opon zimowych

Nie od dziś wiadomo, że opony przeznaczone na zimową porę składają się przede wszystkim z miękkiej mieszanki gumy charakteryzującej się wysoką zawartością krzemionki, wyższym udziałem procentowym kauczuku naturalnego oraz oczywiście wszelakich dodatków w postaci olejów roślinnych czy żywicy. Dzięki takiemu rozwiązaniu opona jest bardzo elastyczniejsza i nie ulega twardnieniu w niskich temperaturach. Wykazuje także o wiele lepsze właściwości na różnych nawierzchniach, już poniżej 7°C. Również ważna jest rzeźba danego bieżnika. Ponieważ charakteryzuje się ona dużymi blokami w strefie barkowej oraz powiększoną ilością odpowiednio ukształtowanych nacięć, czyli lameli. Masywniejsze klocki barkowe oraz ściśle porozmieszczane lamelki znacząco poprawiają stabilność, przyczepność, oraz kontrolę. Testy, oraz rankingi dowiodły niejednokrotnie, że opona zimowa aż dwukrotnie skraca dystans potrzebny do zatrzymania się na śliskiej nawierzchni w stosunku do letniego odpowiednika. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy kierowca może bezpieczniej i dużo  pewniej prowadzić swoje auto w zimowych warunkach drogowych.

Wady opon zimowych

Naprawdę trudno doszukać się jakichkolwiek poważniejszych wad w ogumowania zimowego, który stanowi wysoce optymalne rozwiązanie dla bezpieczeństwa jazdy w tym czasie. Z całą pewnością najbardziej odczuwalną wadą, jest zwiększony poziom głośności generowany w czasie jazdy. Charakteryzują się też o wiele szybszym zużyciem podczas jazdy w temperaturach na plusie.

Bez względu jednak na to, czy zdecydujemy się na opony całoroczne, czy zimowe, najważniejszym aspektem jest to, aby były one bezpieczne dla nas samych i naszych bliskich. Jeśli mowa o najlepszych oponach wielosezonowych czy zimowych, to te można znaleźć np. na portalu Oponeo. Serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszą firmą, Moto Home, która mieści się w Poznaniu. Chętnie doradzimy przy zakupie opon bieżnikowanych i nie tylko, we wszystkich rozmiarach 13, 14, 15, 16, 17, czy też 18.